سفارش تبلیغ
صبا ویژن
موضوعات
آمار بازید

بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 60051
درباره ما

ایجاد کننده وبلاگ :


پدافند غیرعامل سایبری

با پیشرفت روزافزون علوم و تکنولوژی های جدید ، دولتهای مختلف باید در زمینه های نظامی و دفاعی از استحکامات کشور از این تکنولوژی ها بهره برده تا در این عرصه ها به موفقیت برسند.

 یکی از مباحث مهم در علوم نظامی ، پدافند غیر عامل است که به شرح آن می پردازیم :

بهتر است اینگونه به تشریح آن بپردازم که ، دفاع در موجودات زنده به دو نوع می باشد : 1- دفاع غریزی که بصورت غیرآگاهانه می باشد و 2- دفاع ذاتی که دفاع انسانهاست و از روی عقل و آگاهانه انجام می شود.

پدافند به معنای دفاع می باشد و به دو نوع پدافند(دفاع) عامل و پدافند(دفاع) غیرعامل تقسیم   می شود . در پدافند عامل به وسیله تجهیزات ، نفرات و جنگ افزارها به دفاع از جان ، مال ، میهن و اعتقادات خود می پردازیم که بیشتر در مواقع جنگ و تهاجمات نظامی به یک کشور دیده می شود .

اما در پدافند غیر عامل که باید در زمان صلح به آن توجه ویژه شود نیاز به تجهیزات و مهمات برای دفاع نیست اهداف زیر دنبال می شود :

1-    حفظ جان انسانها 2- تامین نیازهای حیاتی جامعه در مواقع حساس 3- جلوگیری از تخریب و آسیب به تاسیسات و تجهیزات حیاتی و حساس کشور 4- حفظ توان دفاعی کشور در زمان تهاجم دشمن .

همچنین در این نوع دفاع (پدافند غیرعامل) هزینه ها را در مقایسه با پدافند عامل بسیار کاهش می دهیم و از نظر اخلاقی و بشر دوستانه نیز مفهوم صلح دوستانه را دارد .

بنابراین می توان گفت پدافند غیرعامل یک حرکت پیشگیری کننده است و حتما باید در زمان صلح به آن توجه شود.

در اینجا تاحدودی با مفاهیم آشنا شدیم و اما موضوع مهم در این برهه ی زمانی بکارگیری و افزایش حملات ، تهاجمات و شیوه های دفاعی حملات سایبری است و جنگ سایبری (    CyberWar  ) و دفاع سایبری مطرح می شود که در مبحث پدافند غیرعامل قرار می گیرد و نیازمند توجه و آموزش های همگانی است چون دفاع از مملکت یک وظیفه ی همگانی است . در این زمینه مباحث بسیاری وجود دارد که در حد یک مقاله ی علمی نظامی به لطف خدا از خودم قرار است ارائه بدهم . اما لازم دیدم به اشاره گوشه هایی از آن بپردازم.

جنگ سایبری

در بحث حملات سایبری دشمنان با استفاده از روشهای مختلف قدم در راه رسیدن به اهداف شوم خود برمی دارند ، یکی از این روشها استفاده از ویروسهای سخت افزاری است بعنوان نمونه کرم استاکس نت که برایتان آشناست و هدف آن ایجاد اخلال در سیستمهای کنترل صنعتی نیروگاه اتمی نطنز و بدنام کردن فعالیتهای اتمی ایران پیش ماموران آژانس بین المللی انرژی اتمی بود که به لطف و یاری خدا نتوانستند به اهداف شوم خود دست یابند.

 اما برای روشن شدن عملکرد ویروسهای سخت افزاری باید عرض کنم که ساختار ویروسی داشته و از جنس برنامه های نرم افزاری مخرب هستند و  با ورود به سیستم مورد هدف باعث ایجاد تغییراتی در سیستمهای کنترلی سخت افزاری می شوند بعنوان مثال در کمترین سطح با ایجاد تغییر نرم افزاری ولتاژ و جریان عبوری از مادر برد یا کارت گرافیک سیستم قربانی باعث سوختن و انفجار و از کار افتادن این قسمتها می شوند.

در اینجا لزوم پدافند غیرعامل برای ما روشن شده و یادآور می شود که برای ایجاد امنیت در سطح قابل اطمینان بیشتر تلاش نموده و با آموزشهای به روز ، آگاهانه در فضای مجازی حضور یابیم.

امنیت

 

استاکس نت

 

 



دسته بندی :


آخرین مطالب

» فشار فناوری فرصت ها یا تهدید ها؟ ( سه شنبه 102/12/29 )
» تشکر ( سه شنبه 102/12/29 )
» رسانه های غربی ، سلاحهای اجتماعی مخرب ( سه شنبه 102/12/29 )
» شبکه های اجتماعی، چالش ها ی روابط عاطفی ( سه شنبه 102/12/29 )
» علم و ورزش (تنفس جنینی) ( سه شنبه 102/12/29 )
» اونترنت یا اینترنت؟ ( سه شنبه 102/12/29 )
» پدافند غیرعامل سایبری ( سه شنبه 102/12/29 )
» نماز و حل دشوارترین مسایل ( سه شنبه 102/12/29 )
» جنگهای الکترونیک ( سه شنبه 102/12/29 )
» بیومتریک در خدمت فضای سایبر ( سه شنبه 102/12/29 )
» شدت استرس در کاربران اینترنت ( سه شنبه 102/12/29 )